tag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post128433562846253200..comments2023-12-20T09:45:53.526+01:00Comments on Train de Trainer: Groepsvorming: verdeel en heerschMarina Noordegraaf ....http://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-51981322809091949872007-09-20T16:06:00.000+02:002007-09-20T16:06:00.000+02:00@ jeroengelukt. thnx. ben jij dat met die tralies ...@ jeroen<BR/>gelukt. thnx. ben jij dat met die tralies voor je hoofd? :-)Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-66871714677559123962007-09-20T15:08:00.000+02:002007-09-20T15:08:00.000+02:00Moest inderdaad inloggen. Merk je niet als je stan...Moest inderdaad inloggen. Merk je niet als je standaard ingelogd staat :D<BR/><BR/>Als het goed is moet je er nu ook zonder inloggen bij kunnen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10437156658020222800noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-5530707286190619542007-09-20T11:10:00.000+02:002007-09-20T11:10:00.000+02:00@ jeroen. ik moet er voor inloggen en dat doe ik l...@ jeroen. <BR/>ik moet er voor inloggen en dat doe ik liever niet. kun jij nog een tipje van de sluier oplichten?Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-59608110611306481992007-09-20T10:38:00.000+02:002007-09-20T10:38:00.000+02:00Hoi Marina,Een leuk overzicht, ook bruikbaar binne...Hoi Marina,<BR/><BR/>Een leuk overzicht, ook bruikbaar binnen scholen, jeugd- en jongerenwerk. <BR/>Toevallig loopt hier ook op een Scoutingforum een discussie over. Ik heb jou tips er ook even tussen gezet. Maar misschien dat jij er ook nog iets nuttigs uit kunt halen: <A HREF="http://www.scoutingforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6362" REL="nofollow">http://www.scoutingforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6362</A>Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10437156658020222800noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-75859003862641107212007-09-20T09:20:00.000+02:002007-09-20T09:20:00.000+02:00leuk dat je er wat aan hebt en ook dat je reageert...leuk dat je er wat aan hebt en ook dat je reageert!Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-71354352225462803712007-09-19T20:26:00.000+02:002007-09-19T20:26:00.000+02:00leuk stukje! en geweldige site die ImprovEncyclope...leuk stukje! en geweldige site die ImprovEncyclopedia. Dank voor de tip.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-10411997153331175142007-09-19T09:14:00.000+02:002007-09-19T09:14:00.000+02:00@ hans dat 1,2,3,4 is natuurlijk maar symptoombest...@ hans <BR/>dat 1,2,3,4 is natuurlijk maar symptoombestrijding. Misschien had een lesje "iedereen telt (meer dan winnen)" wel beter geweest :-)<BR/><BR/>@marc<BR/>leuk om te horen!Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-81087341468491744732007-09-18T22:14:00.000+02:002007-09-18T22:14:00.000+02:00@Marina Ik heb even gegoogled op Belbin. Er gaat g...@Marina Ik heb even gegoogled op Belbin. Er gaat geen lampje branden, maar het is wel een soortgelijke manier van rollen identificeren als ik toen meemaakte. Ongetwijfeld zullen er meer modellen zijn die op die manier te werk gaan.<BR/><BR/>Leuke en sterke post hoor, het heeft me namelijk toch weer even aan het denken gezet hoe ik bij een volgende workshop/cursus eens op een andere manier de groep zal indelen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-65384731310369823062007-09-18T20:40:00.000+02:002007-09-18T20:40:00.000+02:00Bij de gymles op school werd vaak het 1,2,3,4 syst...Bij de gymles op school werd vaak het 1,2,3,4 systeem gehanteerd door de gymleraar. Daar gingen we natuurlijk rekening mee houden :-)<BR/><BR/>Met die gekleurde stickertjes is wel heel leuk. Zeker als je je eigen kleur niet kunt zien.Hanshttps://www.blogger.com/profile/17051018649027067464noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-85225724847052773922007-09-18T18:40:00.000+02:002007-09-18T18:40:00.000+02:00@ daannu je 't zegt: ik was zo'n "niet zo'n goede ...@ daan<BR/>nu je 't zegt: ik was zo'n "niet zo'n goede in gym" :-( En in dat geval had ik het ook leuker gevonden als de groepjes a la hierboven door elkaar gehusseld werden. Zo zie je maar, het ligt helemaal aan de context wat het beste is om te doen. Bedankt voor het verhelderen :-)Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-42389250790633653222007-09-18T18:19:00.000+02:002007-09-18T18:19:00.000+02:00Het is in ieder geval al beter dan vroeger op scho...Het is in ieder geval al beter dan vroeger op school, als er met gym gekozen moest worden. Gelukkig was ik goed in sport maar de klasgenootjes die er iets minder goed in waren bleven altijd over (daar zou ik een trauma van krijgen). Dan toch maar liever een groepje formeren op de manieren zoals hierboven beschreven.Daniëllehttps://www.blogger.com/profile/09160008491913369704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-13775401689422261782007-09-18T09:19:00.000+02:002007-09-18T09:19:00.000+02:00@ Marc Kunnen dat de Belbin teamrollen zijn? Het l...@ Marc <BR/><BR/>Kunnen dat de Belbin teamrollen zijn? <BR/><BR/>Het ligt nogal aan het type cursus óf en hóe het zin heeft om groepjes te schudden. Bij zo'n projectmanagement cursus lijkt het met essentiëel. En ook een prima manier om het zó te doen. <BR/>Dank voor de toevoeging! <BR/><BR/>@ Edwin<BR/><BR/>Dwang is nooit goed. Ik kan me goed voorstellen dat jij dat zo ervaren hebt. Jammer dat de docenten in kwestie jou daarin niet gezien hebben. Zo help je het leerproces niet vooruit natuurlijk.<BR/> <BR/>Wat voor mij voorop staat is dat je als trainer moet vertrouwen op je intuïtie. Het "nu" is altijd belangrijker dan wat je in je hoofd hebt zitten. Ga dan ook pas groepjes verdelen als het klimaat daar rijp of veilig genoeg voor is. Als cursisten het leuk vinden. En vooral: als het leerproces daar bij gebaat is. <BR/><BR/>Meestal blijf ik bij het vertrouwde concept. Maar het is voor mij essentiëel om over gereedschap (zoals ik deze oefeningen zie) te beschikken als het wél zinvol is om groepjes te husselen. <BR/>Ik heb ook wel eens gezien dat twee mensen die naast elkaar zaten het niet zo goed met elkaar konden vinden. Zonder dat je dat nou meteen "bespreekbaar maakt", kun je met de oefeningen hierboven mensen van elkaar scheiden. En wat natuurlijk lastig blijft: wat in het belang van de één is kan dat niet zijn voor de ander. <BR/><BR/>Het ligt ook wel aan het soort cursus. Doe je een cursus "zoeken op internet" dan is groepjes husselen wellicht minder zinvol dan bij een cursus "omgaan met teleurstellingen" :-)Marina Noordegraaf ....https://www.blogger.com/profile/11351643587217871789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-86728806832321791762007-09-18T00:36:00.000+02:002007-09-18T00:36:00.000+02:00Hoi Marina,Er kunnen inderdaad goede redenen voor ...Hoi Marina,<BR/><BR/>Er kunnen inderdaad goede redenen voor zijn natuurlijk maar ik zou er persoonlijk toch altijd voor kiezen om mensen daar te laten zitten waar ze zelf willen.<BR/>Ik denk dat dat een mini-trauma is van de middelbare school. Als docenten mij tot een bepaalde plek dwongen kon ik maandenlang mokken. En meestal mocht ik binnen een paar lessen vooraan komen zitten, op de een of andere manier :-)<BR/><BR/>Op de IDM was het al niet anders. De paar groepen die werden toegewezen leidden tot veel ellende. De tijd en ruimte waren te beperkt om elkaar te leren kennen, je wilde alleen resultaat. Dat doe je dan toch het liefst met de mensen met wie je al contact hebt gelegd in de kantine etc.<BR/><BR/>In dienst werkte dat mengen weer wel. Maar daar was je dan ook echt op elkaar aangewezen...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16155772111718450987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7841139606694402167.post-84274277685905700082007-09-17T21:35:00.000+02:002007-09-17T21:35:00.000+02:00Leuk. Volgens mij heb je zo wel genoeg "schudmater...Leuk. Volgens mij heb je zo wel genoeg "schudmateriaal" voor cursisten, er zitten aardige variaties bij. De 1,2,3,4 methode doet het inderdaad goed als je persé "bekenden" wilt scheiden in een gemêleerd gezelschap (die gaan nu eenmaal vaak naast elkaar zitten).<BR/><BR/>Ik heb zelf ooit een wat langere projectmanagementcursus meegemaakt. Daar werd eerst een individueel onderzoek gedaan naar het "type" projectmedewerker. Aan de hand van een aantal vragen kwam naar voren dat iemand bijvoorbeeld een analyticus is, de ander een knopendoorhakker, de derde extreem extrovert en een vierde weer zeer terughoudend is. Aan de hand van al die uitkomsten werden "optimale" projectteams samengesteld uit de cursisten. Die teams hebben vervolgens een dag of vier met elkaar opgetrokken en de rest van de cursus samengewerkt om een aantal opdrachten uit te voeren. Tussendoor werden als experiment ook een paar keer dezelfde "smaken" in één team gezet. Prachtig om te zien dat de samenwerking bij opdrachten vervolgens ontzettend stroef liep.<BR/><BR/>Meer algemeen, je doet eerst een onderzoekje naar het "soort" cursisten en vervolgens gebruik je die resultaten voor een indeling. Ongetwijfeld niet altijd toepasbaar, maar in het geval van die projectmanagementcursus vond ik het een bijzonder geslaagde methode. <BR/><BR/>Het is overigens ook een theoretisch model (de ideale projectteamsamenstelling), ik kan alleen even niet op de naam komen.Anonymousnoreply@blogger.com