Tuesday, December 4, 2007

Change Heroes kijken verder dan hun eigen gelijk

"Innovation doesn't stop after the big ideas are developed.
In fact, that's just the beginning"

Idris Motee



Welke mensen heb je nodig om ervoor te zorgen dat een idee geen idee blijft, maar ook tot uitvoer komt? Wat maakt iemand een change heroe? Volgens Idris Motee is creativiteit één van de waardevolste eigenschappen van de innovatieve mens. Als ik het plaatje hierboven bekijk dan kan ik me dat levendig voorstellen.

Wat mij vooral opvalt, is dat een creatief mens zich volgens Motee kenmerkt door "The tolerance of ambiguity": het vermogen te leven met verschillen (in mening).

Als je verder kunt kijken dan het (eigen) gelijk dan onstaat de ruimte om te ontmoeten, te luisteren, uit te wisselen, te ontdekken, te leren, te innoveren.

De loopgraven uit,
de wereld in.

"Het gaat niet om winnen en gelijk krijgen, maar om het leven met verschillen", schreef Justine Mol. En dat geldt dus niet alleen voor het voeren van een goed gesprek van mens tot mens, maar het is ook een indicatie voor innoverend vermogen.

Een niveau dieper kun je je afvragen wat maakt dat sommige mensen verder kunnen kijken dan hun eigen gelijk. Onwillekeurig schiet er een flard van een gedicht van Rudyard Kipling door mijn hoofd.

"If you can trust yourself,
when all men doubt you,
but make allowance for their doubting too"

Als je jezelf kunt vertrouwen, dan hoeft een ander niet persé te "bewijzen" dat jij gelijk hebt. En dan komt innovatie pas echt tot bloei.

Heb ik gelijk of niet? :-)

M.

2 comments:

Unknown said...

En of!

En ik lees deze post nu pas en snap je eerdere referentie dus ook nu pas :-)

Grappig.

Marina Noordegraaf .... said...

@ ed

grappig inderdaad! ;-)

www.flickr.com