Friday, January 12, 2007

Geslaagd Wikspiriment!

Niveau van Wikiness volgens Pierre Gorissen

Op de DU Masterclass Social Software voerde ik - onder de inspirerende leiding van Pierre Gorissen - voor het eerst een wijziging door in een Wiki. Mijn niveau van Wikiness steeg daarmee van 1 naar 4. OK, dat is niet heel knap ... want social software - het woord zegt het al - is érg behulpzaam :-).

Mijn doel van het bijwonen van de Masterclass was inspiratie opdoen voor het maken van een Wiki-oefening voor mijn cursisten. En afgelopen woensdag is die inspiratie uiteindelijk omgezet in een geslaagd wikspirimentje!

In de opleiding tot 'digitaal inlichtingenwerker' gaan mijn cursisten in tweetallen aan de slag met een vage vraag van een klant. Deze vage vraag (bijvoorbeeld "Heeft u informatie over vissen") gaan ze dan op twee manieren verhelderen: via chat en via E-mail.
Vervolgens moeten ze de twee manieren van verhelderen vergelijken. En die evaluatie heb ik deze keer in een Wiki laten doen*.

Je kunt de resultaten van Haarlem en Hoofddorp bekijken.


Een wiki ("to interact with an evolving document over time") blijkt veel geschikter voor evaluatiedoeleinden dan een discussieforum. Op zo'n forum moet je elke afzonderlijke bijdrage openen en zelfs dan levert het je nog geen overzicht.
In de wiki kijk je of je het eens bent met wat er staat, of er nog iets ontbreekt en vult eventueel aan. Zo hoef jij niet opnieuw het wiel uit te vinden.

De oefening vereist nog wat fine-tuning. Betere instructies over het invullen van de tabel. Geen conclusies herhalen, bijvoorbeeld, en meningen van anderen durven te nuanceren. "Klooien in andermans conclusies" doen de meeste cursisten nog niet. Het respect voor andermans geschreven woord blijkt groot.

Wanneer werkt een Wiki?
(Illustratie overgenomen uit de beroemde
doctoraalscriptie van Jeroen Jansen )

Waar kan ik nog aan werken om het een volgende keer tot een nog groter succes te maken? Ofwel: "Wanneer werkt een Wiki?"

Om deze vraag te beantwoorden gebruik ik de kennis van Davies. Hij noemt drie belangrijker pijlers van succes:

- Begrip (van het concept 'gedeeld eigenaarschap')
- Vertrouwen (in de technologie, de community en het concept)
- Waarde (voegt het toe?)

Door van te voren beter uit te leggen hoe je de tabel invult, wordt het begrip van gedeeld eigenaarschap waarschijnlijk groter.

Doordat we bij de cursus digitaal inlichtingenwerk vier keer bij elkaar komen en tussendoor ook nog eens online met elkaar communiceren, zit het met dat groepsgevoel (vertrouwen in de community) wel goed. Marieke Guy schrijft daarover: 'Before you even begin to develop a wiki you need to know your audience'.

Het vertrouwen in het concept is nog wankel. Zo zei een cursist: "iédereen kan nu toch in de Wiki veranderen?" Ja, dat kan. Maar wie in de wereld heeft er belang bij om zijn Wikiterrorisme nu juist bij die van ons bot te vieren ;-)? Daarnaast is er altijd een beheerder die in de gaten kan houden of er geen hele gekke dingen gebeuren.

En ook over de waarde hebben we nog een stevige discussie gehad. De vraag "hoe doen we het er allemaal bij" kun je omdraaien naar de vraag: "Wat hoeven we nu niet meer te doen, nu we een wiki hebben?"
Het is niet zo dát je een bepaald communicatiemiddel moet gebruiken, maar dat je weet wanneer dat zin heeft. En iedereen was het erover eens: voor deze specifieke toepassing heeft dat zin!

Er zijn natuurlijk hele mooie artikelen over Wiki's voor onderwijsdoeleinden, maar dat blijft theorie tot je het zelf ervaren hebt. Het is misschien een 'small step for my audience' maar 'a giant one for me' want ik ben in ieder geval helemaal om!
En ook nog eens gestegen op "het niveau van Wikiness" van 5 tot 9 ;-)

M.

*
De cursus is vormgegeven via blended learning: een combinatie van online leren en contactonderwijs. Het werken in de Wiki vindt plaats in de tijd tussen de contactbijeenkomsten. Zou je dit experiment TIJDENS de cursus willen doen dan is "Collaborative Real Time Editing" een optie.

0 comments:

www.flickr.com