Friday, August 31, 2007

AcroCoaching en Theatersport: de kracht van metaforen


Gisteren, op Learning Lane 2007, deed ik mee aan een workshop "Acrocoaching" (coaching met behulp van acrobatiek).

We gingen in tweetallen aan de slag met een aantal fysieke oefeningen. En zo kun je aan den lijve ervaren hoe de wisselwerking met de ander verloopt.

Neem je steeds het initiatief?
Ben (en blijf) je in contact met de ander of doe je je eigen ding?

Durf je op een ander te vertrouwen?

Acrocoaching kan goed ingezet worden voor teamcoaching. In plaats van "erover" te praten, ga je zíen en voelen hoe het team in elkaar steekt. Je zet als team een fysieke metafoor neer. En daar valt niks in te faken.

Na nog een aantal workshops - waarin voornamelijk werd gepraat - zeeg ik uitgeput neer bij een theatersportvoorstelling van de Tilburg Tigers. In de theatersport trek je bepaalde eigenschappen door tot in het extreme, vergroot je uit, zet je een karikatuur neer. Voor mij werkt theatersport heel relativerend. En inderdaad, mijn moeheid verdween als sneeuw voor de zon.

Ik houd van theaterspot. Als ik zelf op de planken sta, kan ik alles van me afschudden. En dat niet alleen, theatersport brengt mij veel inspiratie om aan de gang te gaan met metaforen. Zo deden we afgelopen week deze oefening:

Bereid in tweetallen een reclamespotje voor waarin jij als product aan de man wordt gebracht (een soort tell-sell). Verwerk daarin een positieve en een negatieve eigenschap.

Ik werd door mijn theatersportduopartner als MarinaJuweel aan de man gebracht. Hang je het MarinaJuweel om dan verdubbelt het je eigenschappen. Ben je mooi, word je twee keer zo mooi. Maar hang je 'm om een koude kraan, dan wordt ie twee keer zo koud. Mijn theatersportcollega's hadden er geen enkele moeite mee Mij uit dit verhaal te destilleren.

"Jij probeert uit jezelf het beste te halen. En in je trainingen probeer je het beste uit mensen te halen"

Ze vulden ook meteen het negatieve voor me in:

"Als jij somber bent, dan zak je er zeker helemaal in"

Bingo!

Met een knipoog en een schaterlach konden we - via de metaforen die we voor elkaar hadden neergezet - enorm genieten van elkaars sterke en "zwakke" kanten.

Metaforen verbinden. Ze helpen ons onszelf en de ander te zien hoe hij of zij is. En dat vervolgens te accepteren.

En tja, wat is er mooier dan dat?

M.


Foto via

0 comments:

www.flickr.com