Tuesday, September 4, 2007

MARCOM top 100: Web Visibility Bubble?


De posts rondom de plek in de Marcom top 100 intrigeren me mateloos. Willem Karssenberg legt de vinger wat mij betreft op de zere plek(ken).

1. Zijn site (in dit geval door het gebruik van framesets) is slecht te 'zien' en wat niet te zien is, is onzichtbaar (even a la Johan Kruiff :-))
2. Er zijn niet zoveel edublogs, dus er zijn ook niet zoveel blogs die naar Willem linken. The rich get richer, the poor don't stand a change.

Ik maak even een uitstapje naar Nederland in de 16e eeuw. In die tijd waren tulpenbollen meer waard dan goud. Mensen verkochten al hun bezittingen om ze te kopen in de hoop rijk te worden. Uiteindelijk zakten de prijzen - onvermijdelijk - in.

In het boek Web Dragons noemen ze dit een bubble:

"Bubbles swell up with air under the pressure of a speculative market, and the ultimate burst is as sudden as it is inevitable"

Wat is de link naar de Marcom top 100?

In de middeleeuwen waren het tulpenbollen, in deze tijd zijn de valuta "ogen": aandacht , lezers, links naar je pagina, de hoogste plek in de zoekresultaten. Maar ...

"The risk of speculation lurks just beneath the surface. There is only a limited amount of attention in the world. If all website owners compete to push their pages higher in the search results, the process may become unstable. As page promotion becomes more popular the cost of visibility continues to increase, leading, perhaps, to a bubble of web visibility"

Door dit verhaal ben ik anders naar SEO gaan kijken dan daarvoor. Je bent enkel in de positie om je pagina te promoten omdát anderen dat NIET doen. Jouw positie kan enkel bestaan dankzij de ander en is dus relatief.

Wouter vraagt zich af wat biblioblogs op de Marcom top 100 te zoeken hebben. Ik zie weer een link naar het boek Web Dragons. Is hier sprake van informatie-inflatie?

"The more artificial the promotion, the higer the probability of a burst"

Mooi dat de discussie over de Marcom top 100 alvast losbarst! Dat kan haar kwaliteit alleen maar ten goede komen, lijkt me.

Intussen wil ik Willem laten weten dat hij voor mij Edublogger nummer 1 is! (en dan vergeet ik voor het gemak even mijn bezwaren bij dit soort uitspraken :-))

M.

Foto via

2 comments:

WoW!ter said...

Wat in elk geval slim is van Marco en MarketingFacts, is dat er iedere maand weer 100+ blogs zijn die trots of minder trots naar MarketingFacts verwijzen.
Dus zij worden er in elk geval een hoop wijzer van ;)

Marina Noordegraaf .... said...

ja, das zeker!

toch ben ik wel ambivalent. Stijgen gaat nog min of meer vanzelf. Je doet je ding, men vindt het leuk en je krijgt er een beloning voor. Maar wat het resultaat van een daling kán zijn is dat je hetgeen je voorheen gewoon leuk vond om te doen nu ineens minder leuk vindt omdat je er minder "waardering" voor krijgt. Terwijl ík het lezen van een blog niet minder leuk vindt als deze een plaatsje of wat stijgt of daalt.

Maar voor het ontdekaspect is zo'n top 100 heel fijn natuurlijk. En dat gun ik sommigen zoals bijvoorbeeld Edwin echt van harte!

www.flickr.com