Thursday, March 27, 2008

Verhullend taalgebruik? Ik kijk dwars door je heen!

.
Pepijn (6): "Mama, kom je ?"
Mama (ik :-)): "Ja, ik kom zo !"
Pepijn: "Dat zó duurt bij jou anders altijd óntzettend lang !"



Kinderen kijken dwars door je heen (door mij wel althans :-)) en dwingen daarmee duidelijkheid af. Geen woordenbrei zo ontwijkend of ze weten de vinger op de (al dan niet zere) plek te leggen. Het is één van de vele zegeningen van het ouderschap.

Ergens op de weg naar volwassenheid raken veel mensen hun helderziendheid kwijt (of ze durven hem in ieder geval niet meer te uiten). Waarom? Omdat we leren dat je andere mensen niet mag kwetsen? Omdat je soms iets door de vingers moet zien voor de lieve vrede? Omdat "ze" anders wel zullen denken (wat eigenlijk)? Omdat, omdat, omdat ...

Wat de redenen ook mogen zijn, Jeffrey Wijnberg leert ons in zijn boekje "Ik kijk dwars door je heen" onze kinderlijke onschuld te hérontdekken. Hij is ervan overtuigd dat mensen hun woorden niet voor niets kiezen. Door woorden heel letterlijk te nemen (zoals kinderen dat doen) kun je mensen volgens taaldokter Wijnberg "genezen".

De boeken van Wijnberg (sommigen samen met Jaap Hollander) zijn een staaltje provocatieve psychologie. Bij provocatieve coaching is de lichaamstaal positief en liefdevol; de woorden daarentegen zijn kritisch. Vriendelijk beledigen opdat de coach niet het werk gaat doen dat de gecoachte eigenlijk alleen zelf kan doen.

Ik vind provocatieve coaching een boeiende methode om ook in te zetten in trainingen. Niet als standaard, maar als uitbreiding van mijn communicatiegereedschap. Wat te denken van de volgende dialogen (liefdevol uitgesproken, he)
  1. Cursist (hulpeloos): "Ik weet niet waarom ik hier zit"
    Trainer: "Oh, nou, dan ga ik even een postje posten op mijn blog want het is zonde om én jouw tijd én mijn tijd te verdoen"

  2. Cursist (diskwalificeert): "Waarom moet ik dat weten. Jij bent hier toch de trainer?"
    Trainer: "Ja, zeker! Ik weet dan ook alles en duld vanaf nu geen tegenspraak"

  3. Cursist (dwingend): "Overtuig me maar!"
    Trainer: "Ik zou graag willen, maar ik ben bang dat dat me langer gaat kosten dan de cursusdag die we tot onze beschikking hebben"

Het boekje herbergt een aantal leuke eye-openers. Maar ik heb wel het idee dat Wijnberg vele versnipperde boekjes heeft gemaakt terwijl hij het geheel best (en beter) samen had kunnen vatten in één. Maar dat is natuurlijk niet bepaald commerciëel gedacht van mij. Wijnberg zelf voorspelt dat er - enkel en alleen om de titel - aardig wat exemplaren van "Ik kijk dwars door je heen" over de toonbank zullen gaan.

"Ik ken u niet", schrijft hij, "maar dat hoeft ook niet want zo uniek bent u nu ook weer niet. Mensen lijken meer op elkaar dan dat zij verschillen, ook al mogen we graag, vanuit onze behoefte aan uniekheid, het tegendeel denken".

En inderdaad: Wijnberg kijkt dwars door ons heen :-)

M.

Foto van Margolove

6 comments:

Unknown said...

Verdorie heb ik al 3 boeken in mijn tas liggen die ik wil liggen. Komt er weer een boek bij welke ik wel wil lezen ;)

Zo blijf ik natuurlijk aan het lezen. In iedergeval bedankt voor de tip.

Ik mis nu overigens wel de visuele recensies hoor ;)

Luud de Brouwer said...

Een waarheid als een koe. We leren ons taalgebruik aan te passen. Vooral het understatement te gebruiken.
Het is overigens wel zo, althans dat is mijn ervaring, dat de waarheid zeggen (op een vriendelijke toon ;-) ) hogelijk gewaardeerd wordt.
Veel mensen ervaren het als een persoonlijk gemis dat ze niet eerlijk durven zijn.
Probleem is vaak dat de ontvangende persoon niet verwacht de waarheid te horen en er daarom slecht mee om kan gaan. In een werkomgeving wordt "kritiek" vaak persoonlijk opgevat i.p.v. als reaktie tot de werkzaamheden.
De eindquote is goed: kijk om je heen en zie ons in onze jacht op unieke ervaringen heel hard achter elkaar aan hollen... :-)
Hé, that's life! And it's fun...

Marina Noordegraaf .... said...

@ jeroen

graag gedaan! :-) Keuzes, keuzes, keuzes, he?

die visuele boekrecensies kan ik alleen maken als ik écht écht onder indruk ben van een boek. Enkel mét gevoel komt het creatieve proces op gang, zeg maar :-)

@ duul

Mooi gezegd, Duul! Als iemand authentiek is (de waarheid zegt) komt het gewoon altijd binnen. Mooi is dat.
We hollen verder! ;-)

Marina Noordegraaf .... said...

He henk!

Het grappige is dat ik hem nou ook niet meteen aardig vind als ik het boekje zo lees (misschien kijk ik ook wel dwars door hém heen :-)) maar nóg grappiger vind ik dat dat dus blijkbaar niet persé nodig is om iets van iemand te leren.

Ik weet zeker dat jij door mij heen prikt! :-)

Jij ook fijn weekend!

Erno Mijland said...

Ik was onlangs bij een symposium met Hollander over provocatief coachen en heb een videootje geschoten van zijn inleiding. Vind je hier: http://tinyurl.com/6blbon

Marina Noordegraaf .... said...

@ erno

Thanks voor de tip!

www.flickr.com