Monday, December 11, 2006

Throw Away Your TV

"Are you tired, Mr. Adams, of the television that just happens at you? That you just sit in front of as a couched potatoe? That doesn't involve you? ...
Come on, interact with me!"


"Wait a minute. Who the hell are you?"

"My name is Tom ..... I am a software agent .... I have the honour to provide instant access to every piece of information stored digitally anywhere in the world. Any picture, any sound, any book, any statistic, any fact. Any connection between anything you care to think of. You have only to tell me and it will be my humble duty to find it for you and to present it to you for your interactive pleasure".

De woorden hierboven komen uit de film 'Hyperland'. In 1990 maakte Douglas Adams - bekend van zijn "Hitch Hiker's Guide to the Galaxy"- deze visionaire film waarin hij laat zien hoe multimediagebruik er volgens hem in de toekomst uit gaat zien*. Hij introduceert hier de volgende afkorting voor:

WYAFIWYG: What You Ask For Is What You Get.

De consument bepaalt dus wat hij te zien krijgt: Interactieve Multimedia.

Het is inmiddels 2006. Nederlanders ruilen een deel van hun "TV-tijd" in voor internettijd. Een deel van die tijd zal internettijd zijn om digitale TV-programma's te bekijken - maar dan op het tijdstip dat de kijker uitkomt: van lineair aanbod naar niet-lineair aanbod.

Ik vind het wel een uitkomst! Mijn zoon Pepijn werd door de berichtgeving op het Sinterklaasjournaal nogal ongerust of de goede man wel zou komen. Even naar de intocht van 2005 gesurft en ik had weer een goed slapend mannetje. Nou noem ik dit nog niet echt interactieve TV, maar dat schijnt er - 16 jaar na Adams' film - nu onherroepelijk aan te komen ...., te beginnen met interactieve commercials

De mediaconsumptie individualiseert. Ik vraag me wel eens af of dit invloed gaat hebben op ons "collectief geheugen". Hebben we straks nog wel iets om over te praten aan de koffietafel? (op één of andere manier zijn TV-programma's daar een gewild onderwerp). Of hebben we júist iets om over te praten: je MOET dit ervaren, dat proberen, dit zien ... En dat kán dan vervolgens ook.

Moohoooi!

M.

* Gelezen op http://throwawayyourtv.com/

0 comments:

www.flickr.com