Tuesday, March 27, 2007

Web 2.0: klaar voor de werkelijkheid?

In zit in de trein op weg naar MediaPlaza te Utrecht (ze hebben daar zelfs multimedia óp het toilet!) . CWIS-Nl organiseert vandaag namelijk de volgeboekte bijeenkomst: "Web 2.0: zijn we klaar voor de werkelijkheid?"

Ter inspiratie scan ik door het boek "Wisseling van de Macht" en noteer alvast één citaat:

"The future is not ahead of us. It has already happened".

Nog maar eens kijken naar het programma: "Jongeren communiceren steeds meer via virtuele omgevingen. Social software, blogs, Hyves, Second Life; termen die we allemaal voorbij zien komen, maar hoe gaat men hier als onderwijs/onderzoeksinstelling mee om? Een aantal gerenommeerde sprekers probeert hiervan een beeld te schetsen".

Aangekomen in MediaPlaza valt het me op dat de gemiddelde leeftijd van het publiek (en mezelf :-)) eind 30 is. Ik vraag me af hoe je wilt leren communiceren met jongeren, zonder ze erbij te betrekken. Maar wellicht doen de docenten die vandaag massaal gekomen zijn, dat wel op andere manieren?

"Op iedere onderwijsinstelling behoren alle poorten open te staan zodat alle mogelijkheden die er via internet zijn, zoals Skype, MSN en bijv. filmpjes uploaden benut kunnen worden", stelt Willem Karssenberg. Maar de praktijk is weerbarstig. Maar Willem zou Willem niet zijn als hij daar geen oplossing voor vond! Hij leert ons vandaag hoe we gesprekken via Skype kunnen opnemen met Pamela. Handig voor cursussen "leren telefoneren" of "vreemde talen" bijvoorbeeld. Maar hij leert ons bovenal hoe we dat kunnen doen zónder de tussenkomst van de ICT-dienst! Alles op USB-stick en gáán!

Ook Indira Reynaert heeft geen zin te wachten tot de afdeling ICT tijd heeft om veranderingen in een ELO door te voeren. Ze nam het heft in eigen handen en startte in Hyves een practicum Nieuwe Media voor haar studenten Communicatie- & Informatiewetenschappen. Voor mij is zij een voorbeeld van een docent die het experiment niet schuwt. En is dat niet wat we nodig hebben in deze tijd?

De presentatie over multi-user game environments in het onderwijs krijgt als kritische reactie uit de zaal: "maar wat voegt een virtuele wereld nou toe aan de echte wereld"?

Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet is dat het er niet om gaat dát je moet Hyven, Youtuben, podcasten, social bookmarken, bloggen, chatten of alleandereweb2-en maar dat je je óórdeel uitstelt tot je hebt onderzocht wat het voor je (onderwijspraktijk) kan betekenen. Zoals Indira doet bijvoorbeeld.

"The future is not ahead of us. It has already happened".

En als je je oordeel uit kunt stellen tot de toekomst, dan ben je wat mij betreft klaar voor de werkelijkheid. Hoe die ook moge heten.

M.

Meer lezen? Wow!ter heeft al een kort verslag van alle sessies op zijn blog staan. Op de blog van spreker Pierre Gorissen staan al wat impressies van de dag. Spreker Willem Karssenberg zal zeker volgen. En ook medebloggers Danniëlle van Blog Party, Dappere Bas en Moqub laten vast en zeker van zich horen. Leuk om met jullie in real life kennis te hebben gemaakt vandaag!
----------------------
Swiss Army Knife via

6 comments:

Margreet-ICT en Onderwijs said...

@Marina,
Een virtuele wereld kan echt wat toevoegen. We moeten er nog wel mee experimenteren omdat we het medium m.i. nog niet voldoende onder de knie hebben, maar ik kan wel wat zaken opnoemen. In virtuele werelden kun je plaatsonafhankelijk (internationaal of met verschillende scholen) samenwerken, je kunt onderzoek doen (bijv. naar virtuele economieën), ze kunnen gebruikt worden als virtueel kantoor, klaslokaal of bibliotheek waar je alle info kunt vinden die je nodig hebt (maar dan wel eentje waarbij je je bezoekers kunt 'zien'). Je kunt er ook adventuregames in bouwen of simulaties van de werkelijkheid. Dat kan variëren van simulaties van draaibanken tot nabootsing van het oude Egypte, of een virtuele apotheek of een garage waar studenten (v)mbo en hbo samenwerken. Maar er zijn vast ook nog een heleboel andere dingen te bedenken. Alleen door met dit medium te experimenteren, kunnen we volgens mij het gebied goed in kaart brengen. Maar ik ben er zeker van dat hier het nodige te halen is.

Overigens een leuke truc die ik hoorde m.b.t. een virtueel klaslokaal, was dat de spreker in de virtuele school tijdens zijn verhaal tegen zijn zei 'we lopen nu even naar de andere zaal om te kijken naar een filmpje. Een aantal virtuele leerlingen bleef staan: die hadden duidelijk niet opgelet ;-)

Anonymous said...

Het genoegen was geheel aan mijn kant (of wat ik eigenlijk wil zeggen, leuk om jou ook een keer in het echt gezien te hebben!!)

Moqub

Marina Noordegraaf .... said...

@Margreet. Duidelijke en belangrijke voordelen die je daar schetst. Als jij d'r nou gisteren was geweest!
@Moqub. De vrouw achter de man, he ;-)

Danniëlle said...

Vond het ook leuk om jou in real life te ontmoeten én te spreken. Verslagje volgt nog...

Margreet-ICT en Onderwijs said...

@Marina,
Ik was er gisteren, maar moest direct na het verhaal van Harald zelf elders een presentatie geven. Maar ik barst van de leuke ideeën met virtuele werelden, en mag vermoedelijk op dat gebied ook aan de slag. Je hoort er zeker nog meer van ;-)

Marina Noordegraaf .... said...

@Danniëlle. Goed verslag!
@Margreet. Ik wacht in spanning af :-)

www.flickr.com