Monday, November 19, 2007

Sinterklaasgedichten maken? Live Search helpt




Slim van Live Search. Je zoekmachine promoten door er een "rijmfunctie" in te bouwen. Er zijn natuurlijk nog veel meer rijmwoordenboeken maar Live Search neemt je de stap om die te zoeken uit handen.

Hoe gaat het in zijn werk? Ga naar search.live.nl, typ vervolgens in 'rijm' spatie 'het woord waarop je wilt rijmen'. Uitgeprobeerd met piet. Werkt als een .... liefdeslied :-)

Waarom slim van Live Search?

Volgens een interessante post op Search Engine Watch zijn de top zoekmachines Yahoo, Live Search en Google gelijkwaardig als het gaat om onderwerpen waar veel over te vinden is. Yahoo en Live Search timmeren hard aan de weg om hun ranking te verbeteren, maar habits die hard.

We zijn best trouw aan onze eerste zoekliefde :-)

Maar welke zoekmachine de beste is, hangt af van:

  • Aan wie je het vraagt
  • Hoe deze persoon de relevantie van zoekresultaten beoordeelt
  • Wat voor vraag je aan de zoekmachine stelt
  • In welke context je de vraag stelt (de ene zoekmachine rankt bijvoorbeeld meer product-focused, de andere information-focused)
  • Gewoontes
"Google has momentum. But, if users are given a reason to switch, they may find that they are satisfied with one of the other two. Now, it is less about the product than it is about the marketing".

Daarom slim, dus. Wie weet blijf je al rijmend wel bij Live Search hangen .....

M.

Via Trouw.

2 comments:

Erno Mijland said...

Trouw? Misschien, maar het is tegelijkertijd ook 'out of sight, out of mind'. Laatst vroeg ik me af hoe ook alweer die zoekmachine heette die ook zo intensief gebruikte voordat ik met Google aan de slag ging. Ik moest echt diep graven en het internet raadplegen om erachter te komen dat dat Altavista was : ) Ilse kon ik me nog wel herinneren...

Marina Noordegraaf .... said...

@ Erno

Ja, dat is ook waar. Seriele monogamie, zullen we maar zeggen :-)

www.flickr.com