Thursday, November 20, 2008

Klantbeoordelingen bij bol.com zijn gebakken lucht





Sint zit eraan te denken Wii Music aan mijn kinderen te geven en nieuwsgierig als ik ben, nam ik even een kijkje op bol.com om te zien wat dat Sint gaat kosten en zo. Tot mijn grote verbazing zag ik in de klantbeoordelingen allerhande recensies van mensen die aangeven dat ze dénken dat het een leuk spel zal zijn als ze het zouden spelen.

Uh....

Dénken dat het een leuk spel zal zijn? Is dat een klantrecensie? Ik heb daar toch een ander beeld bij. Vol verwachting klopt het hart van de klanten. Dat snap ik wel in deze tijd van het jaar. Maar dat is toch heel iets anders dan een klantrecensie.

Voor het reduceren van keuzestress varen kopers graag op het oordeel van anderen. Dom dus als een bedrijf deze kans aan zich voorbij zou laten gaan, want klantbeoordelingen hebben een positief effect op de verkoop. Niet gek dus dat bol.com je voor het maken van een klantrecensie een kans op 100 Euro belooft.

Maar wie neemt hier nu wie in het ootje?

Bol.com verleidt de klant recensies te schrijven die niet in het belang zijn voor de klanten die ze schrijven .... Beetje dom van de klant zelf ook inderdaad.

Bol.com houdt de klant een wortel voor. Maar wij weten in deze tijd van het jaar wel wat we daarmee moeten doen. Gewoon laten liggen voor het paard van Sinterklaas.

Marina

6 comments:

Anonymous said...

Vooral de 'goed alternatief voor het conservatorium' is een goede... Of is de WII fit dan toch een aardig alternatief voor de sportschool. Ik geloof er niets van!

Marina Noordegraaf .... said...

@ daan

Ik geloof er ook niks van!

Moeten we toch weer zelf blijven nadenken ^^

Unknown said...

Dit is wel bizar inderdaad. Kun je net niets mee. Misschien doet het team van Bol zelf ook wel eens een duit in het zakje..

De reclame doet het overigens wel goed op youtube. Die reacties zien er al een stuk oprechter uit.

Marina Noordegraaf .... said...

@Ed

Dat ziet er inderdaad oprechter uit. Slimme jongens, die bol.commers. Dat moet je ze nageven.

Youtube belooft de kijker ook geen (kans op) geld voor het geven van zijn mening, denk ik?

Ik denk dat klantrecensies alleen waarde hebben als ze vanuit een intrinsieke motivatie komen om je mening te delen. Zelfs dán is het nog lastig genoeg om daarop - als klant - je mening te baseren ... omdat smaken nou eenmaal verschillen :-)

hoe dan ook: ik laat bol.com voorlopig even links liggen, pak de fiets en vertrek naar de lokale boekhandel of bieb. Hoef ik Wii fit gelijk ook niet meer te kopen ^^

Anonymous said...

Ik vraag me nu opeens af hoe betrouwbaar de recenties/ervaringen zijn van mensen die ergens op vakantie geweest zijn. Zouden die ook door het reisbureau betaald zijn ?

Marina Noordegraaf .... said...

@ joop
ik weet het niet maar het blijft oppassen geblazen ... en steeds maar weer bedenken hoe betrouwbaar we de bron achten waarop we ons baseren

www.flickr.com