Monday, January 15, 2007

Namen Onthouden voor Dummies

Names are easy, it´s the face I can´t remember

Anonymous


Heb je dit ook wel eens?

Je fietst door de stad en ineens roept iemand je naam: "Hé, Marina!". Ik kijk op en denk: "Ja, ik ken jou ook ergens van" en stamel quasi-ik-weet-je-naam-heus-wel-onverschillig "Hé, hallo .." terug.
Maar ik ben natuurlijk allang door de mand gevallen ...

Ik bén niet slecht in het onthouden van namen, ik kíes er soms voor namen wél te onthouden en op andere momenten zie ik er het belang niet van in. Wil je namen onthouden, dan moet je er namelijk met je hoofd bij zijn. Je schakelt gedachten uit, en schakelt over naar actief luisteren. Je staat op het punt een koppeling te maken tussen gezicht en naam en dat gaat niet automatisch. Gezichten worden in een ander gedeelte van de hersenen opgeslagen dan namen.

Namen onthouden doe je dus bewust.

Terwijl ik in het dagelijkse leven ronduit slecht ben omga met het onthouden van namen, ken ik de namen van mijn cursisten altijd heel snel uit mijn hoofd. Dat vind ik namelijk belangrijk!
Het maakt de band hechter, persoonlijker, er heerst meer vertrouwen en dat is goed voor het leerproces.

Voor de lezers onder jullie die ook graag beter namen zouden onthouden hier een aantal tips:
  • Deze ligt voor de hand: gebruik naamkaartjes (en laat ze aan beide zijden beschrijven. Dan kunnen de cursisten elkáárs namen ook zien).
  • Herhaling werkt! Als Simone iets vertelt in de groep dan vat je haar woorden als volgt samen: "Simone zegt ...... Herkennen jullie je daarin?"
  • Wanneer deelnemers zichzelf introduceren vraag je ze iets over hun naam te vertellen (uit het boek Trainen voor Dummies)
  • Laat cursisten kiezen uit een stapel ansichtkaarten. Vraag ze er ééntje uit te kiezen die iets over henzelf zegt. Als ze zichzelf vervolgens voorstellen, krijg je - letterlijk - een beter beeld bij de persoon.
  • Doe een namenspel.
    • Ga in een kring zitten. Eén van de cursisten gaat in het midden staan en er is dus één stoel leeg. De cursist links van de lege stoel slaat met zijn hand op de lege stoel rechts van hem en roept een naam. Diegene gaat daar zo snel mogelijk zitten. Er ontstaat een andere lege plek. De cursist links van die stoel roept wederom een naam. Als die te langzaam is dan kan de persoon in het midden van de kring daar gaan zitten. De “langzame” cursist staat nu in het midden.
    • Wederom in een kring. Nu met bal. Gooi de bal naar een cursist, terwijl je zijn of haar naam roept. Als het fout is, krijg je ´m terug. Als het goed is, gooit betreffende cursist de bal naar iemand anders.
    • Doe de kettingnaam. Je vraagt een cursist iets over zichzelf te vertellen en de volgende cursist stelt zichzelf voor én vertelt iets over de eerste cursist, de tweede cursist stelt zichzelf voor en vertelt iets over de eerst én tweede cursist. En zo verder. (uit het boek Trainen voor Dummies)
    • Laat cursisten zichzelf op stellen in een alfabetische rij. Voornamen die beginnen met een A komen eerst, die met een Z het laatste en alles ertussen ertussen ;-)
  • Maak een associatie tussen de naam en iets anders. (Dit is een manier om namen te onthouden, die je niet met je cursisten deelt!) Dat kan in de vorm van
    • een gevoel
      Simon, haantje de voorste
  • Als je meerdere keren bijeenkomt maak dan een smoelenboek. Schiet een fotootje van elke cursist en stuur iedereen ´de fotogalerij´ na afloop toe.
  • Maak een platte grond van de zaal waar je traint. Je tekent de stoelen en schrijft daar de naam bij van de cursist die daar op zit. Eventueel nog met een aantal karakteristieken, zoals “heeft rood haar“, “draagt een fleurige jurk“, “heeft Limburgs accent“ etc. etc. Door zitplaats te koppelen aan naam, onthoud je de naam beter. En de ervaring leert dat de meeste curisten de volgende keer op precíes dezelfde plek gaan zitten ..
  • Meer voorbeelden welkom!
Bij een aantal voorbeelden hierboven leer je niet alleen de namen beter kennen; het voorstelrondje wordt er in veel gevallen ook nog een stuk leuker en interactiever van!

Als dat geen win-win situatie is ...

M.

Plaatje via

0 comments:

www.flickr.com