Friday, January 5, 2007

I had a friend named Google


Wow!ter meldt dat hij wel eens heel erg moe wordt van Google. Zijn herkenbare post past in de geluiden die ik de laatste tijd steeds vaker hoor van vrienden en kennissen: ik word zo moehoe van dat Gegoogle! En als je hetzelfde geluid van verschillende kanten hoort, is er wat aan de hand.

We staan niet alleen in onze bevindingen. Dat Google met de ranking aan het klooien zou zijn, zag ik ook op Seroundtable. Er wordt zelfs een mogelijke 'database corruption' geopperd (die dan vervolgens ontkend wordt, maar toch). Klinkt allemaal even niet zo betrouwbaar.

Het probleem met Googlen is dat je er iets instopt en er vervolgens (meestal) ook iets uitkrijgt, maar niet weet wat er onderweg gebeurt. De zogeheten black box. We weten niet wat er achter de schermen gebeurt, maar we kunnen er - aan de hand van onze - veranderende - resultaten - wel naar raden.

Edwin raadt een boek aan waarmee je met Google verborgen informatie boven tafel kunt halen met commando's die Google zelf in ieder geval niet aan de grote klok hangt.
Nog zo'n boek is dat van Tara Calishain: Google Hacks. 100 industrial-strength tips & tools.
Eén van de hacks is bijvoorbeeld het opzoeken van synoniemen. Zoek maar eens naar synoniemen van car volgens Google. Blijkt BMW er ook eentje te zijn! Mmmmm....
Voor de liefhebber is er ook een Google Hacks startpagina.

Ik denk wel dat dit soort boeken en websites kan helpen om minder moe te worden van Google. Als je exacter ben in je vraag, doet de ranking er minder toe. Blijf je vaag in je query, dan bepaalt Google wat je te zien krijgt.

Dat Google niet altijd zo betrouwbaar is, vind ik eigenlijk alleen maar leuk. Dat dwingt je om weer eens bewuster stil te staan bij je zoekgewoonten en ze te heroverwegen (Thnx Google!). En misschien komen andere mooie zoekinstrumenten dan ook weer eens extra onder de aandacht.

Help me to decide
Help me make the most
Of freedom and of pleasure
Nothing ever lasts forever

M.

Plaatje via

4 comments:

Unknown said...

Eigenlijk is Google de ideale partner, die altijd met je wil dansen. Leve de Google Dance!

http://www.seochat.com/googledance/

Marina Noordegraaf .... said...

Zenks voor de tip!

Anonymous said...

En die nieuwe Ask ziet er ook eigenlijk veel stoerder uit, lekker metallic. En ja, ik laat nog weten of vrienden vinden dat ik offline anders ben dan online :-)
http://www.ask.com/?ax=5

Marina Noordegraaf .... said...

@Danielle,
Maarruh ... het gaat toch om de inhoud en niet om het uiterlijk.
Van egosurfen op Google word ik dan weer blijer dan van egosurfen op Ask ;-)

www.flickr.com