Thursday, February 15, 2007

50 ways to find a .... RSS-subscriber


"Geloof je in liefde op het eerste gezicht? ... of zal ik nog een keer langslopen"
Coachingskalender 2007 Valentijnsdag

Een post schrijven is leuk, dat ie ook gelezen wordt nóg leuker. Liefde op het eerste gezicht, dat zou past écht mooi zijn! Dat de lezer jóuw blog meteen al de moeite waard vindt om een commitment te maken met een RSS-feed of E-mailabo. Dat hij of zij het vervolgens na de wittebroodsweken voor gezien houdt, is natuurlijk zijn of haar goed recht.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je zieltjes wint? Problogger schudt zo 11 manieren uit zijn mouw.

Tip 5 - geef je lezer de kans zich ook via E-mail in te schrijven - heb ik alvast opgevolgd. Ik heb nu een FeedBlitz-widget op mijn weblog gezet (en RSSFwd eraf gehaald omdat er soms wel twee dagen vertraging zat tussen het moment van posten en het moment dat ik die per E-mail ontving).

Met tip 9 heb ik niet zoveel. Geef nieuwe RSS-abonnees een cadeautje. Beloon ze bijvoorbeeld met een gratis E-book .... Zo desperate ben ik ook weer niet.

Tip 10 luidt: promoot je blog op "key entry points". Welke posts worden vaak gelezen? Zorg er dan voor dat de welkomstmat daar klaar ligt.

Uit mijn Clicky statistieken blijkt dat ik veel bezoek te danken heb aan mensen die via Google zoeken op "Heleen Mees". In de post "Benepen, bangelijke internetters" bekritiseer ik een column van haar hand. Ook veel traffic op de post "Mag het licht uit?" Je kunt je blog op die plekken promoten, maar ik leer er iets anders van:

Verweef je posts - indien mogelijk - met de maatschappelijke ontwikkelingen van het moment!

Tips zijn leuk, maar er moet ook nog tijd overblijven om te schrijven natuurlijk. Probloggers Tip 1 voor beginnende bloggers bevalt me dan ook uitstekend: Heb geduld!
"Unless you’re a genius, extremely lucky or have an amazing new idea, it takes time to build a readership"

Verder verschilt de psychologie van het vinden van RSS-lezers niet zo heel veel van "50 ways to find a lover": decide what you like to do and figure where to find lots of people who like to do the same thing.

Dat er ook "50 ways to leave your lover" zijn, daar wil ik nu even niet aan denken. OK?



M.

Via LibraryStuff

0 comments:

www.flickr.com