Tuesday, February 6, 2007

Kies een getal tussen 1 en 20


Als mensen een getal moeten kiezen tussen de 1 en 20 blijken ze relatief vaak 17 te kiezen. Het staatje hierboven is afkomstig van een experiment op Scienceblogs.

Het is vooral de discussie die volgt, die het interessant maakt. Want in hoeverre is de steekproef representatief. Speelt voorkennis een rol?

Zo las ik enige tijd geleden in Psychologie Magazine over een experiment bij een bushalte. Een blanke blijkt - onbewust - meer afstand te houden tot iemand met een zwarte huidskleur dan tot een andere blanke. Maar op het moment dat je de resultaten van het experiment wereldkundig maakt, verandert "de werkelijkheid". Ik weet nu waar ik op moet letten als ik bij de bushalte sta, tenslotte ;-)

Zo is het ook met cijfers. Op Scienceblogs melden zich mensen die zeggen dat ze juist - expres - het minst voor de hand liggende cijfer hebben gekozen (dat zou 1 of 20 zijn). Wat mij betreft bewijst dat des te meer, dat mensen dús een voorkeur hebben voor 17. (Beetje snelle redenering, maar dit is de uitkomst van de - onbewuste - processen die zich in mijn brein hebben afgespeeld).

Voor de liefhebber: Op Archimedes' Laboratory veel meer weetjes over cijfers. (En niet verdwalen in de optische illusies!)

M.

2 comments:

Unknown said...

En uit dat nieuwe boekje: www.cijfers.net.

Moet ik nog naar kijken maar schijnt wel geinig te zijn, in dit verband!

Edwin

Marina Noordegraaf .... said...

Ziet er wetenswaardig geinig uit inderdaad!

www.flickr.com