Thursday, September 13, 2007

Een aantrekkelijke Powerpoint tabel?

"Meet Charlie" heeft veel invloed gehad op de manier waarop ik (en vele anderen) een powerpoint presentatie maak. Meer beeld, minder tekst. Heerlijk!

Toch had ik nog wel een voorbehoud, namelijk "Als je tabellen wilt gebruiken (iets wilt aantonen) dan kun je dat niet zo makkelijk aantrekkelijk maken. Tabellen zí'jn gewoon saai".

Ook hier ben ik van teruggekomen, nu dan door Seth's blog.

Ik ben even gaan experimenteren met het visualiseren van een tabel: de verkoop van cigaretten in België.

Welke spreekt je meer aan? Deze ...

... of deze? (cijfers zijn fictief, net even gephotoshopt als experimentje en niet helemaal vergelijkbaar maar het gaat om het idee!)




Ik denk dat je dit soort beelden ook kunt maken voor (natuur)wetenschappelijke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld "het populatieverloop van kikkers in Nederland" (ik noem maar een dwarsstraat).

"How to change the world" attendeerde me nog eens op deze data visualisation tips.

Trainen wordt steeds leuker. En niet alleen voor de cursisten :-)

M.

5 comments:

Erno Mijland said...
This comment has been removed by the author.
Erno Mijland said...

Statistieken echt spannend presenteren? Kijk eens naar de presentatie van Hans Rosling op TED, te vinden op http://detofstetalks.blogspot.com
(klik op 8 aanbevelingen).

Marina Noordegraaf .... said...

Kijk, zo stelde ik mijzelf mijn weblog voor. Train de Trainer. Bedankt voor de tip!

Anonymous said...

Tja, van de onderste krijg ik zin in een cigaret. Ik weeet niet of dat de bedoeling was?

Marina Noordegraaf .... said...

@ willem. ^^
Van mij persoonlijk niet, maar van de Marlboro's en Belinda's onder ons wellicht wel. Goede tip!

www.flickr.com