Tuesday, September 25, 2007

Google Web History: De balans tussen privacy en relevantie

Google begrijpt dat privacy een groot goed is. De boodschap in de video (zie beneden) over Google Web History is helder: You áre in control.

JIJ bepaalt wat je wel en wat je niet prijsgeeft.
En wat je eerder hebt prijs gegeven, kun je weer intrekken.



Toch ben ik het niet helemáál eens met deze uitspraak. Als je bent ingelogd met je Google Account om een blogpost te schrijven, dan wordt ook automatisch je web history bijgehouden. Eigenlijk zonder dat je het weet. Wil je dat niet, dan kun je je web history op "pause" zetten. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Kiezen voor wat je wel en niet prijs geeft, begint volgens mij met het bewustzijn dat je een keuze hébt.

Een aantal overpeinzingen over mijn ervaringen tot nu toe:

  • Ja, de relevantie neemt toe! Voor mijn post over groepsdruk was ik op zoek naar de video The Wave. Dat werd aardig zoeken. Als ik nú op The Wave zoek, staat de betreffende video op plek zes. Wat ik nog niet helemaal begrijp, is dat dat nog steeds zo is als ik niet bent ingelogd in mijn Google Account en zelfs als ik mijn web history delete. Is personalisatie irreversibel?
  • Als je je computer met andere mensen deelt en je bent nog ingelogd met je Google Account dan kan het zo zijn dat hun searches als jouw web history worden opgeslagen
  • Wil je je web history automatisch checken? Neem er dan een RSS-feed op! Dan kun je het meteen zien als er iets niet in de haak is
  • Ik begrijp nog steeds niet waarom er in mijn web history staat dat ik gezocht zou hebben op lottery en life insurance. Maar ik kan die items dus wel gewoon verwijderen door ze aan te vinken

The quest continues!

M.

0 comments:

www.flickr.com