Thursday, November 15, 2007

Cor Molenaar: Overleven wij internet


Cor Molenaar verzorgt vandaag de Keynote op het NVB-jaarcongres "NVB 2.0: One giant leap for mankind". Cor is (bijzonder) hoogleraar e-marketing aan de Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Het betreft een 0.2 aanstelling (geen 2.0 aanstelling :-)). Daarnaast is hij directeur van eXQuo.

Met zijn presentatie "Overleven wij internet. Van flowerpower tot Second Life" verkoopt hij ook meteen het gelijknamige boek van zijn hand. (Ik las zijn eerdere boek "De Omkering". Daarnaast schreef hij nog het boek "De impact van de IK-cultuur")

Genoeg over Cor.

Wat is nu zijn verhaal?

Cor begint met Che Guevarra die "power to the people" voorstond. "Hoe is het in Cuba? Zelfontplooiing is taboe. Bewegwijzering bestaat niet want mensen mogen niet verhuizen. Een leven zonder vrijheid, zonder internet".

"Nog niet zo lang geleden wisten ouders in Nederland al wat het beroep werd van hun kinderen. Was het 100 jaar geleden hetzelfde als in Cuba. Dat alle gegevens in het geruchtencircuit rondzongen? ", vraagt Molenaar zich af

"In de tweede wereldoorlog haalden wij de bewegwijzering weg voor de Duitsers. Toch vonden zij de weg".

In een sneltreinvaart behandelt Molenaar alle revoluties die Nederland kende. Regular spijkerbroeken, Flower Power, de jaren '60 als begin van verandering. Dan maakt hij de overstap naar de revoluties in de mediadustrie (de koptelefoon als eerste mobiele muziekvoorziening, de videorecorder). De bioscoop en TV werden als concurrenten van elkaar gezien.

De grote revolutie kwam in 1991 toen de gsm kwam. "Op dat moment onstaat er een grote verandering. Het mobiele verkeer is het grootst tussen 5 en 6. Dan wordt er met de kindertjes gebeld. Papa en mama in de file hebben alle tijd", zegt Molenaar

"Het SMS verkeer is op zijn hoogtepunt tussen 10 en 11 als mensen elkaars geliefde mensen. Slaap lekker schat, tot morgen schat". Het publiek in de Reehorst lacht. Herkenbaar ..

"Er zijn 11 miljoen internetaansluitingen in Nederland", "Iedereen is totaal connected" en "We zijn geen buitenstaander meer", zegt Colenaar.

Molenaar gaat in op de verschillen tussen de generatie die opgroeide zónder en de netgeneratie.
"We zoeken op Google, hebben 1 miljoen hits en kijken op pagina 1". Molenaar denkt dat de mens door al die keuzes onzeker en eenzaam is geworden. De midlifecrisis is vervroegd: "Je kijkt naar je vijftienjarige nichtje en begrijpt er niks van".

"Ik heb een poging gedaan om een kwartier live te chatten en daarna was ik gevloerd", zegt Molenaar.

Molenaar ridiculiseert het online daten. Keuze uit 325 geschikte vrouwen, al E-mailend en chattend blijk er één de ideale persoon, je gaat er met ééntje een kopje koffie drinken en einde verhaal. "Hij had witte sokken aan".

Onze zintuigen zijn essentieel in onze oordeelsvorming. Molenaar zegt dat de beelden van de digitale wereld niet hetzelfde zijn als die van de echte wereld. Hij denkt dat het "andersom wel klopt. Als je iemand eerst ziet en dan gaat chatten is het beeld goed". Ik durf het daar oneens mee te zijn. Ikzelf denk maar zo: "Waarom OF/OF. Het is wat mij betreft EN/EN". Ik heb hele leuke mensen offline ontmoet die online waardeloos blijken te schrijven. En dat beïnvloedt op zijn beurt mijn beeld van die mensen.

De continue onrust, het switchen tussen huizen, partners . Volgens Cor willen we terug naar verbinding met "echtheid". De snelheid waarmee Cor door zijn praatje gaat, geeft me een onrustig gevoel! Maar dat komt volgens mij niet door de boodschap.

Hyves noemt hij "gluren in andermans leven, voyeurimse, exhibitionisme. Ik hyve dus ik besta"
Achter de geraniums gebeurde dat vroeger (en nu nog steeds), relativeert hij gelukkig.

"Iedereen denkt dat de rest van Nederland volstrekt ademloos zit te kijken naar live bloggers, twitteraars". Hmm ... ja, dat is toch ook zo? :-)

"Mensen hebben een geweldige behoefte om te bewijzen dat ze iemand zijn. Internet voorziet in die behoefte".

Hij vertelt over RFID. Continu en altijd zichtbaar. Hij zegt dat mensen van boven de 35 denken "wat gebeurt hier"?

Wat is zijn boodschap?

Molenaar betoogt dat mensen routine en structuur nodig hebben in hun leven. Niet alleen, betoog ik. Want zonder de durf die routine en structuur juist los te laten, zonder af en toe out-of-the-box te denken, zonder ontdekkingsreizen, zonder giant leaps kunnen we het (digitale) universum niet ontdekken.

Molenaar besluit zijn presentatie met: "verdiep je in je kinderen". Kijk daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Dan komt het met die verbinding ook wel weer goed.

M.

Foto

0 comments:

www.flickr.com