Tuesday, January 22, 2008

De goede dingen goed doen




Via het weblog van Sanne Roemen kwam ik terecht op een gewéldige column van Jan Kuitenbrouwer over lifehacking: nu al dé trend van 2008. In de column ridiculiseert Kuitenbrouwer lifehacken óm het lifehacken.

Lézen!

In tijden waarin iedereen het druk, druk, druk heeft schieten de tegenbewegingen uit de grond: slow down now week, mindfullness, de anti-adultitis movement, lifehacking. Op het weblog van Jef Cumps zag ik bovenstaand filmpje over het onderliggende gevoel.

Maar - zoals Vince Poscente mij zo mooi duidelijk maakte - slowing down, mindfullness en lifehacking zijn nooit een doel op zich. Ze zijn een míddel om je tijd zinvol te besteden.

"Het op een goede manier filteren van de dingen die je doet is slechts dan zinvol als je - om te beginnen - de goede dingen doet", schreef ik bij Sanne

Warren Bennis zei het zo:
Management gaat over ‘de dingen goed doen’
waar leiderschap gaat over ‘de goede dingen doen'
Lifehacken om je leven te managen klinkt een beetje als óverleven. Lifehacken om je leven te léiden klinkt zinvol. Daar zal de ene lifehack geschikter voor zijn dan de andere. En de ene geschikt voor jou, maar niet voor mij en andersom. Maar dat is dan een kwestie van lifehacks filteren :-)

Als je de goede dingen doet, komt mindfullness vanzelf, heb je geen behoefte meer om langzamer aan te doen, en ervaar je het feit dat je het druk hebt niet als druk.

Snel gaan én een zinvol leven zijn niet in tegenspraak: in tegendeel! Het gaat er niet om langzamer te gaan, maar doelgerichter.

De goede dingen góed doen. Utopia!

M.

2 comments:

Anonymous said...

Hai Marina,
Nadat ik (ook) deze post met ontzettend veel plezier heb gelezen, verlaat ik (voor even ;-) mijn 'reaguurders-stoel' en wil ik je graag complimenteren met je uitstekende en stimulerende blog! Jan Kaldenbach

Marina Noordegraaf .... said...

Hoi Jan,

wat leuk dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten! Dat spreekt zoveel meer boekdelen dan een statistiek. Het zijn uiteindelijk toch de kleine dingen die 't 'm doen :-)

Groet, Marina

www.flickr.com