Thursday, March 13, 2008

Prinses Marenne legt de ziel van mooi projectmanagement bloot

"Waar is onze visie?", vraagt Dopey. Happy kijkt blij. Hij weet het antwoord:
"Nou, gewoon, op een A4-tje in de kast van de secretaresse"

De kleine prinses


Een paar weken geleden kreeg ik mijn allereerste opdracht als fotograaf!

"Wil jij een portretfoto maken van Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra, auteurs van "De kleine prinses maakt projectmanagement stoer"?". Hmmm ... zeker, maar ik ben op mijn best als er niet geposeerd wordt en als de zon schijnt :-) En zodoende nam ik de auteurs mee naar de speeltuin alwaar de zon aarzelend doorbrak. Nu hun foto op de achterkant van het boek prijkt, ben ik best trots. Maar nóg trotser ben ik op de auteurs die een mooi sprookje hebben geschreven over hedendaags projectmanagement.

Het boek eenmaal opgepakt, heb ik het namelijk niet meer weg kunnen leggen. Ik raakte geboeid door de dialogen tussen prinses Marenne, opdrachtgever Otto de Graaf, wijze vader koning Tita, grote broer Bas Berend en neef Arthur.

Prinses Marenne laat de hond van grote broer Bas Berend, Prins2, uit. Op een beeldende manier wordt duidelijk dat projectmanagement volgens de methode Prince2 te ver doorgevoerd is in haar poging te structureren, te controleren, te centraliseren. De sweet spot ligt duidelijk ergens anders.

"De belangrijkste fase van projectmanagement is de fase vóórdat je iets een project noemt. Noem het een project en je gaat een sluis in van verplichtingen en verwachtingen. Die sluis lijkt verdacht veel op een fuik... De fuik van het moeten", zegt Prinses Marenne.

Wat je in veel projecten ziet gebeuren is dat ze opgesplitst worden in deelprojecten. Maar Prinses Marenne maakt me duidelijk dat dat niet zonder meer kan. Een project is namelijk geen fiets, maar een olifant.

"Je kunt een olifant ontleden en terug in elkaar zetten, maar dat levert geen levende olifant meer op. De ziel is weg", aldus de kleine prinses.

Als je project goed in elkaar steekt dan is in elk onderdeel het geheel te herkennen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat een project zijn eigen leven gaat leiden? Dat niemand eigenlijk meer weet waarvoor, waarheen, waartoe?

Prinses Marenne weet daar in een one-liner alles over te zeggen:

"Goed projectmanagement gaat over waarde, mooi projectmanagement gaat over waarden"

Wat is het verschil tussen waarde en waarden? Eén n :-) Nee, even serieus:

"Bij goed projectmanagement horen woorden als efficiënt, winstgevend, nuttig, beheersen en concreet. .. De leidersschapsstijl is top-down. Het motto is 'wie de baas is, mag het zeggen' .... Bij mooi projectmanagement heb je het over vakmanschap, creativiteit, talenten, waardig, loslaten, vetrouwen en ambities, contact boven contract... het motto 'wie het weet mag het zeggen' ... ", weet de kleine prinses.

Vogels die in V-formatie vliegen: dat vindt Marenne een voorbeeld van mooi projectmanagement. En dat ben ik roerend met haar eens:
  1. Ze weten waar ze heen willen
  2. Ze vliegen allemaal in dezelfde richting op een manier die zoveel mogelijk energie bespaart/oplevert
  3. Ze nemen om beurten de rol van de voorste vogel aan (en dat is niet afgesproken, maar gebeurt op basis van zelfordening)
Vooral aan het einde van het boek probeert De kleine Prinses naar mijn smaak nét iets te veel antwoorden te geven, te veel theorie (zoals het Enneagram en het Rijnlands versus het Angelsaksisch model) te verwerken. Waarom ik dat "te veel" vind? Omdat in het geven van antwoorden niet de echte kracht van Prinses Marenne ligt. Antwoorden en modellen kunnen je juist in de fuik drijven die prinses Marenne probeert te vermijden. En als je antwoorden zoekt, dan kun je misschien beter (een boek over) Prince2 uit de kast trekken. Maar zoek je de juiste vrágen die je project verder kunnen helpen (als het al een project is, he ..) dan raad ik je het boek van harte aan!

Twijfel je nog? Download dan hier een aantal pagina's van het eerste hoofdstuk.

P.S. Ik krijg geen royalties :-)

M.

Foto

4 comments:

Christian said...

Zie je? Vragen zijn vaak van meer waarde dan antwoorden.. ;-)

Marina Noordegraaf .... said...

Zeker! En bij dat inzicht heb jij mij meer dan geholpen! :-)

Anonymous said...

Hele mooie introductie van het boek, dat ik nu zeker ga bekijken. Bij ons hebben ze het ook over Prins 2. Wat mij betreft is dat te simpel, te gemakkelijk; er is niet één truc voor alle projecten....

Marina Noordegraaf .... said...

@ sjaak

Roerend met je eens! het boek zal je vast bevallen!

www.flickr.com