Monday, October 15, 2007

Een jaar na de cursus: "wie is de baas over jouw informatiezoekproces?"


"Stel: je komt je collega over een jaar tegen op het treinstation. Je vertelt hem of haar hoe je in de praktijk met deze cursus aan de slag bent gegaan".

Zo luidde zojuist de laatste opdracht van een tweedaagse cursus "digitaal inlichtingenwerk".

Het resultaat zie je in de TagCrowd helemaal beneden.

We hielden de leerdoelen er nog even naast en het viel vooral op dat SNEL op internet willen leren zoeken weg was gevallen :-)

De behoefte om snel te willen leren zoeken bleek symptoombestrijding te zijn.
Hoezo?

Als je je laat verrassen door wat (Google voor) je vindt, moet je je soms door een hoop informatiebrij heen worstelen voor je de spreekwoordelijke naald in de hooiberg vindt. En dat kost je niet alleen een hoop tijd, maar kan je ook een gevoel geven van "trial-and-error" of "God zegene de greep". En over het algemeen willen we liever in control zijn en niet overgeleverd aan het lot. Dús: kan het een beetje sneller a.u.b? (lees: dan voel ik me niet zo overgeleverd aan mijn zoekproces)
Maar lukt het je om éérst een passende bron en zoekinstrument bij de vraag te bedenken (soms moet je daarvoor eerst je zoekrepertoire uitbreiden) dan heb je je zoekproces meer in de hand. En met het heft in eigen handen verdwijnt de behoefte om SNEL te willen leren zoeken als sneeuw voor de zon.
I am in control!

Als dit soort inzichten echt doordringen tot mijn cursisten, dan word ik daar zo blij van.
Dus even die roze bril op:
Mooi he, alles ... !!
M.


0 comments:

www.flickr.com