Thursday, January 10, 2008

Zoekwegen visualiseren, opslaan en delen met Daftdoggy


Via Researchbuzz kwam ik terecht op een artikel met de pakkende kop "Why the web tells us what we already know".

Daar het artikel zonder bronvermelding bleef, ging ik zoek naar het oorspronkelijke artikel. Dat leek me een uitgelezen kans om Daftdoggy eens uit te proberen. Met deze GekkeHond kun je je zoektochten op het internet wel heel gemakkelijk vastleggen, visualiseren en vervolgens delen door enkel een URL door te sturen.

Bij deze dan de visualisatie van mijn zoektocht naar het full-text artikel. Wil je 'm ook echt volgen, klik dan rechtsboven in het venster steeds op Next en bekijk de comments middenonderin de opeenvolgende vensters. (Je kunt bij Daftdoggy ook audio gebruiken, maar dat heb ik nu niet gedaan).

Toegegeven: het is niet de mooiste en meeste intuïtieve interface om te volgen, maar iedere Gek(kehond) kan er in een handomdraai één maken. Met andere open source screencasting programma's als Wink, Camstudio en (de mooiste, vind ik) Jing kun je je zoekwegen veel mooier tonen, maar daar moet je dan wel wat meer voor doen. Om te beginnen het programma downloaden. Het is steeds weer even afwegen welk middel je doelen heiligt :-)

Je zou Daftdoggy in kunnen zetten voor bewustwordingsoefeningen bij het zoeken op het internet. Elke link die je aanklikt, is in feite een decision point en die worden op deze manier ineens heel zichtbaar. Een andere toepassing is het opzetten van een webquest.

In een andere post kom ik terug op de inhoud van het artikel ...

One topic at a time ..

M.

Foto

0 comments:

www.flickr.com