Ik ben best blij met mijn huidige nietmachine. Dat is dan ook niet de reden dat ik gisteren een machine kocht waarmee je papier aan elkaar kunt maken zónder nietjes (een nietnietmachine :-)) Nee, de nietnietmachine sprak tot mijn verbeelding. Want wat nou als je een producent van nietjes bent en van de één op de andere dag blijkt dat niemand meer nietjes nodig heeft ..
Wat zijn de nietjes in jouw organisatie?
En hoe worden ze gebruikt?
Als middel?
Of als doel op zichzelf?
Marina
P.S. Tips om blaadjes aan elkaar te maken zonder te nieten? Zie lifehacking
Thursday, June 19, 2008
Het doel van nietjes
Posted by Marina Noordegraaf ....
Labels: innovatie, nietjes, organisatieverandering
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
7 comments:
Deze post triggerde my om weer aan een grap te denken. Ja... hij is flauw!. Mag wel effe toch?
Komt ie:
Wat is het verschil tussen een naaimachine en een nietmachine?
[Een Naaimachine naait en een nietmachine niet]
En... wat is de overeenkomst tussen een nietmachine en een naaimachine?
[Een nietmachine niet en een naaimachine niet]
@ henk
krijg je er gratis een gevoel van onthaasting bij :-)
@ fred
jij mag dat :-)
De nietjes houden de hele zaak bij elkaar. Vaak "beyond the call of duty".
Wat als zij wegvallen, zowel de zichtbare als onzichtbare ?
@ joop
ja dat is ook een mooie manier om ernaar te kijken.
Hoe ik het bedoelde, maar ik heb het klaarblijkelijk niet zo goed opgeschreven, is dat nietjes tot doel hebben dingen aan elkaar te maken. Als je dat doel vergeet en je enkel focust op het de nietjes als "entiteit", dan kan je de boot (of markt) wel eens missen.
Neem bijvoorbeeld bibliotheken. Ik vind dat veel aandacht uitgaat naar de vorm van de inhoud (het boek), terwijl je je af kunt vragen wat het doel van het boek ook alweer was.
Zoiets :-)
Ook weer cryptisch. Misschien kun dit ook toelichten ?
@ joop
ik hoop het :-)
als het doel van een nietmachine is om dingen aan elkaar te maken, en dat kan ook op andere manieren dan met nietjes dan kan het nietje wel eens overbodig worden als middel om dingen aan elkaar te maken.
als het doel van boeken is om de klant te verbinden met informatie die de zinnen prikkelt en dat kan ook op een andere manier dan kan het boek wel eens overbodig worden
Of ook wel: kijk je als organisatie wel voldoende naar het doel in plaats van naar het middel?
Hoop dat het zo minder cryptisch is :-)
Zo is het duidelijker. Boeken en digitale informatie kunnen elkaar uitstekend aanvüllen. Het ene is snel en het ander beschouwend (dat hopen we althans).
Bibliotheekvoorbeeld: elkaar aanvullen en op beide "paarden wedden".
Post a Comment