Friday, April 13, 2007

Dé Wikipedia bestaat niet


Wikipedia weet de tongen altijd meer dan los te krijgen. Zo verbieden steeds meer universiteiten het citeren uit deze "online collaborative" encyclopedie. Dat ik meer geloof in het aanwakkeren van het zelfdenkend vermogen van studenten, is geen geheim.

Ik vind het dan ook prachtig als er iemand wetenschappelijk onderzoek doet naar Wikipedia. Want daar kunnen universiteiten niet omheen, toch? Welnu: In een artikel in Firstmonday valt te lezen dat:

  1. een klein aantal artikelen - diegene die belangrijk worden gevonden of op dit moment in de belangstelling staan - een verhoudingsgewijs groot aantal edits krijgt.
  2. dat de kwaliteit van een artikel in Wikipedia groter wordt, naarmate er meer edits gedaan zijn.
De onderzoekers concluderen:

"Wikipedia article quality continues to increase, on average, as the number of collaborators and the number of edits increases. Thus, topics of high interest or relevance are naturally brought to the forefront of visibility and quality".

Wat dit betekent?

Dat er niet zoiets bestaat als Dé Wikipedia. En dat je dus ook niet over Dé Betrouwbaarheid van Wikipedia kunt praten. De kwaliteit verschilt per artikel.

Dat universiteiten die verbieden uit Wikipedia te citeren een heel slecht voorbeeld geven bij het opvoeden van studenten tot kritische - informatievaardige - informatieconsumenten die zelf kunnen beslissen wanneer ze wél en wanneer ze geen gebruik maken van een informatiebron.

Frank Boeien verwoordt mijn "punt" misschien nog wel het beste:

Denk niet wit
Denk niet zwart
Denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart

M.

Plaatje via

4 comments:

Alain said...

Ik denk dat het belangrijk is dat je als docent hiermee moet kunnen mee omgaan. (zoals veel nieuwe dingen, het gebruik van een video was vroeger ook niet zo evident, en soms nu ook nog niet:)
Geef je een opdracht, dan zal cursist hoogstwaarschijnlijk als eerste zijn info zoeken op wikipedia. Dan is het zaak als docent daar gerichte vragen over te stellen, zodat andere bronnen noodzakelijk geraadpleegd moeten worden. Deze kunnen dan weer toegevoegd worden als aanvulling op wikipedia.

Marina Noordegraaf .... said...

@ alain, helemaal met je eens!

Unknown said...

Gisteren citeerde ik die of gene en de jonge dame die het aanhoorde keek me verveeld aan en zei: "dat is zoooo wikipedia"

Ik moest er hard om lachen....maar het zegt toch ook wel iets over het referentiekader dat de grote W aan het worden is....

Marina Noordegraaf .... said...

@Edwin
Grappig! die ga ik zeker gebruiken in mijn lessen :-)
En inderdaad, de grote W is een begrip. "If you can't beat them, join them", he. En gebruik d'r (is toch vrouwelijk, lijkt me ;-)) ten goede.

www.flickr.com